Zakład Urządzeń i Systemów Nawigacyjnych

Zakład Urządzeń i Systemów Nawigacyjnych
Katedra Nawigacji i Hydrografii Morskiej
ul. Śmidowicza 69
81-127 Gdynia
tel. 261-262-918

O zakładzie

Zakład Urządzeń i Systemów Nawigacyjnych wchodzi w skład Katedry Nawigacji i Hydrografii Morskiej. Jego zadaniem jest prowadzenie działalności dydaktycznej oraz prowadzenie badań naukowych w obszarze nauk stosowanych obejmujących zagadnienia wykorzystywania informacji dla potrzeb bezpieczeństwa nawigacyjnego i ochrony morskiej, infrastruktury nawigacyjnej, transportu oraz sportu i rekreacji.

Zakład od 01.10.2019 r. wchłonął wcześniejszy Zakład Urządzeń nawigacyjnych. Zakład Urządzeń Nawigacyjnych został utworzony w roku 1973 jako komórka organizacyjna nieetatowego Instytutu Nawigacji i Hydrografii Morskiej Wyższej Szkoły Marynarki Wojennej – wówczas nazwany Zakładem Okrętowych Urządzeń Nawigacyjnych.

Po ośmiu latach działalności rozbudowano go o:

  • Pracownię Okrętowych Urządzeń Nawigacyjnych,
  • Pracownię Okrętowych Systemów Nawigacyjnych,
  • Laboratorium Radionawigacji.

W roku 2007 zmieniono jego nazwę na Zakład Systemów Nawigacyjnych i Bezpieczeństwa Morskiego, a po dwóch, kolejnych latach zlikwidowano.

W lutym 2016 roku został reaktywowany jako Zakład Urządzeń Nawigacyjnych, w wyniku reorganizacji Wydziału Nawigacji i Uzbrojenia Okrętowego Akademii Marynarki Wojennej.

Zakładem kierowali m.in.: prof. dr hab. inż. Andrzej Felski, kmdr mgr inż. Jan Pawlak, dr inż. Wacław Morgaś, prof. dr hab. inż. Cezary Specht, dr inż. Mariusz Mięsikowski.

Po 3 latach od wznowienia działalności, Zakład Nawigacji został przekształcony w obecny Zakład Systemów i Urządzeń nawigacyjnych (01.10.2019 r.). Po ośmiu latach na mocy decyzji Rektora –Komendanta AMW Zakład Nawigacji wznowił działalność w wyniku przekształcenia struktury komórek dydaktycznych i naukowych WNiUO w lutym 2016 roku. Poprzednikiem obecnego Zakładu był również Zakład Nawigacji funkcjonujący do 2008 roku. Kierownikami poprzedniego zakładu byli między innymi: kmdr dr hab. inż. Stanisław Kołaczyński, kmdr dr inż. Tadeusz Dąbrowski i kmdr dr inż. Ryszard Meller.

 

Skład osobowy

Kierownik Zakładu kmdr ppor. dr inż. Piotr Zwolan

Starszy wykładowca kmdr por. mgr inż. Dariusz Żołnieruk

Adiunkt kmdr por. dr inż. Arkadiusz Narloch

Adiunkt kmdr por. dr inż. Krzysztof Jaskólski

Profesor prof. dr hab inż. Andrzej Felski

Laborant st.chor. szt. Grzegorz Kowalski

Starszy technik mgr inż. Katarzyna Banaszak

Współpracuje dr inż. Wacław Morgaś - prof. AMW

Adiunkt kmdr (rez.) dr inż. Mariusz Mięsikowski

mgr inż. Paweł Pawłowski

mgr inż. Tadeusz Piętka

Działalność dydaktyczna

Działalność dydaktyczna Zakładu obejmuje zajęcia ze studentami I i II stopnia wojskowych studiów stacjonarnych, cywilnych studiów stacjonarnych i niestacjonarnych oraz studiów podyplomowych realizowanych na Wydziale Nawigacji i Uzbrojenia Okrętowego AMW. Do zajęć tych należą przedmioty:

  • Nawigacja I
  • Nawigacja II
  • Astronawigacja
  • Metody opracowania danych
  • Infrastruktura nawigacyjna
  • Automatyzacja nawigacji
  • Bezpieczeństwo w technologiach offshore
  • Nawigacja taktyczna
  • Bezpieczeństwo nawigacji i ratownictwo morskie
  • Kurs bezpieczeństwa własnego i odpowiedzialności wspólnej

Działalność dydaktyczna byłego zakładu urządzeń nawigacyjnych obejmuje zajęcia na I i II stopniu studiów stacjonarnych i niestacjonarnych na kierunku nawigacja, studiach podyplomowych oraz kursach kwalifikacyjnych STCW działu pokładowego, prowadzone w ramach przedmiotów:

  • Urządzenia nawigacyjne,
  • Systemy nawigacyjne,
  • Teoria systemów nawigacyjnych,
  • Satelitarne systemy nawigacyjne,
  • Systemy pomiarowe w technologiach offshore,
  • Pomiary magnetyzmu ziemskiego,
  • Teoria systemów nawigacyjnych,
  • Systemy Informacji Przestrzennej,
  • Geoinformatyka,
  • Przyrządy i systemy pomiarowe,
  • Systemy pozycjonowania obiektów.

Pracownicy zakładu opracowali wiele podręczników:

Felski A., Okrętowe urządzenia nawigacyjne. Eksploatacja okrętowego odbiornika satelitarnego systemu nawigacyjnego, WSMW, Gdynia 1983.
 Felski A., Pomiar prędkości okrętu, AMW, Gdynia 1998.
Felski A., Urbański J., Satelitarne systemy nawigacji i bezpieczeństwa żeglugi, AMW, Gdynia 1997.
Felski A., Urządzenia nawigacyjne. Materiały pomocnicze dla studentów II roku nawigacji DSW, Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2011.
Felski A., Jaskólski K., Okrętowe urządzenia nawigacyjne. Przewodnik do zajęć laboratoryjnych (złożony do druku), AMW, Gdynia 2016.
Jaskólski K., Availability and integrity model of Automatic Identification System (AIS) Information, Munich, GRIN Publishing GmbH, ISBN: 978-3-656-70789-9, Munich 2014.
Kopacz Z., Urbański J., Radionawigacyjne systemy hydrograficzne, WSMW, Gdynia 1981.
Kopacz Z., Urbański J.,  Wykorzystanie systemów radionawigacyjnych w hydrografii morskiej, Cz. A i B, AMW, Gdynia 1989.
Orenowicz W., Okrętowe urządzenia nawigacyjne, Cz. 1, WSMW, Gdynia 1982.
Orenowicz W., Dewiacja kompasu magnetycznego, WSMW, Gdynia 1979.
Posiła J., Szybka P., Magnetyzm Ziemi, okrętu, kompas magnetyczny, kompensacja i określanie dewiacji, AMW, Gdynia 2006.
Posiła J., Mięsikowski M., Kompas żyroskopowy z korekcją zewnętrzną (GKU-2), AMW, Gdynia 2006.
Posiła J., Szybka P., Klasyczne kompasy żyroskopowe z korektą wewnętrzną, AMW, Gdynia 2006.
Urbański J., Kopacz Z., Posiła J., Wykorzystanie systemów nawigacyjnych, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk 1978.
Urbański J., Kopacz Z., Wyznaczanie stref działania i stref dokładności systemów nawigacyjnych, WSMW, Gdynia 1975.
Urbański J., Kopacz Z., Zasady wystawiania i kalibracji radionawigacyjnych systemów hydrograficznych, WSMW, Gdynia 1981.
Felski A., Jaskólski K., Navigational Instruments (podręcznik), PNA, Gdynia 2018. ISBN: 978-83-948860-9-7
Żołnieruk D.: Astronawigacja, cz. 1. Wprowadzenie do astronawigacji. Pomoce astronawigacyjne. Wydawnictwo Akademickie AMW, Gdynia 2008. Podręcznik akademicki, wydanie II, poprawione i uzupełnione.
Żołnieruk D.: Latitude and Longitude Fixes In Small Boat Navigation. Materiały na I Sympozjum Nawigacyjne. Wyższa Szkoła Morska, Gdynia 1995.
Żołnieruk D., Tadeusz Dąbrowski: Nieścisłości przyjętych metod określania odległości z pomiaru kąta pionowego znaku nawigacyjnego. Materiały na I Sympozjum Nawigacyjne. Wyższa Szkoła Morska, Gdynia 1995.
Żołnieruk D.: Materiały dydaktyczne z astronawigacji dla słuchaczy kursu oficerów pokładowych III klasy. INiHM AMW, Gdynia 1999.
Żołnieruk D.: Refleksje nad „Nową metodą określania pozycji astronomicznych z zastosowaniem kalkulatorów programowalnych”. Przegląd Morski nr 4/1995, Gdynia 1995.

Działalność naukowa

Lista publikacji

Zobacz listę publikacji: https://nawigacja.gdynia.pl/o-instytucie/nauka/publikacje/publikacje-zaklad-urzadzen-i-systemow-nawigacyjnych/

Wykonane projekty badawcze

Projekt badawczy zlecony przez Urząd Morski w Gdyni, Dedykowana mapa elektroniczna obszarów morskich RP dla celów nadzoru ruchu morskiego przez administrację morską, AMW, Gdynia 2002–2003.

Projekt badawczy własny nr 0 T00A 002 30, Model trójwymiarowego zobrazowania dna morskiego w okrętowym systemie zobrazowania mapy elektronicznej i informacji, AMW, Gdynia 2005–2008.

Projekt badawczy zlecony przez firmę Asseco Poland SA, Algorytm symulacji pozycji jednostki – prognozowanie pozycji jednostek pływających na podstawie szczątkowych danych nawigacyjnych, rozwiązanie wdrożone w dwóch państwach europejskich basenu Morza Śródziemnego w 2014.

Praca statutowa, Badanie ruchu statków z wykorzystaniem systemu automatycznej identyfikacji, AMW, Gdynia 2010–2014.

Wynalazki, wzory użytkowe i przemysłowe

Automatyzacja procesu generowania profili sondażowych, wdrożono w Akademii Marynarki Wojennej, Gdynia 2004.

Programowa implementacja globalnego modelu geoidy EGM96, wdrożono w Akademii Marynarki Wojennej, Gdynia 2005.

Koncepcja trójwymiarowego zobrazowania kształtu dna morskiego na podstawie Elektronicznej Mapy Nawigacyjnej i jej implementacja komputerowa, wdrożono w Marynarce Wojennej, Gdynia 2005.

Automatyzacja procesu tworzenia dokumentacji kartograficznej na podstawie Elektronicznej Mapy Nawigacyjnej zgodnej ze standardem S-57, wdrożono w Marynarce Wojennej, Gdynia 2006.

Konwertowanie Elektronicznej Mapy Nawigacyjnej zgodnej ze standardem S-57 do plików typu mif i mid dedykowanych Systemowi Informacji Geograficznej MapInfo, wdrożono w Akademii Marynarki Wojennej, Gdynia 2006.

Sposób kodowania i transportu danych w Systemie Automatycznej Identyfikacji Statków – AIS, zgłoszenie patentowe, Gdynia 2007.

System monitorowania ruchu jednostek pływających, wdrożono w Akademii Marynarki Wojennej, Gdynia 2011.

Generator sygnałów rozgłoszeniowych TCP/IP wraz z modułem ich odbioru dla systemu monitorowania ruchu jednostek pływających, wdrożono w Akademii Marynarki Wojennej, Gdynia 2012.

Generator numerycznego modelu dna morskiego, wdrożono w Akademii Marynarki Wojennej, Gdynia 2014.

The method of removing interference, and circuit for removing interference in the GNSS system. Zgłoszenie patentowe nr 15460105.8/15460105, Gdynia 2015.

Nagrody za działalność naukową

Nagroda Wojewody Pomorskiego na Międzynarodowej Wystawie Wynalazków „Innowacje 2003” za „System Map Elektronicznych dla Centrum Bezpieczeństwa Morskiego”, Gdańsk 2003.

Nagroda i dyplom za zajęcie miejsca wyróżniającego w konkursie na najbardziej wartościowy projekt racjonalizatorski i na najbardziej wartościowe opracowanie teoretyczne, niebędące projektem racjonalizatorskim przydatne dla MW (za projekt pt. „Komputerowe wspomaganie generalizacji obiektów geometrycznych zawartych w Elektronicznej Mapie Nawigacyjnej”), Gdynia 2003.

Nagroda i dyplom za zajęcie I miejsce w konkursie na najbardziej wartościowy projekt racjonalizatorski i na najbardziej wartościowe opracowanie teoretyczne, niebędące projektem racjonalizatorskim przydatne dla MW (za projekt pt. „Koncepcja trójwymiarowego zobrazowania dna morskiego na podstawie Elektronicznej Mapy Nawigacyjnej”), Gdynia 2004.

Nagroda i dyplom za zajęcie VI miejsca w konkursie na najlepszy projekt racjonalizatorski zastosowany Jednostkach Wojskowych Marynarki Wojennej w danym roku kalendarzowym 2004, nadane przez Dowódcę Marynarki Wojennej RP w 2005 roku (za projekt pt. „Automatyzacja wykreślania planszetów nawigacyjnych”), Gdynia 2005.

Nagroda i dyplom za zajęcie I miejsca w konkursie na najlepszy projekt racjonalizatorski zastosowany Jednostkach Wojskowych Marynarki Wojennej w danym roku kalendarzowym 2005, nadane przez Dowódcę Marynarki Wojennej RP w 2006 roku (za projekt pt. „Automatyzacja procesu tworzenia dokumentacji kartograficznej na podstawie Elektronicznej Mapy Nawigacyjnej zgodnej ze standardem S-57”), Gdynia 2006.

Nagroda i wyróżnienie w ogólnopolskim konkursie na najlepszy projekt racjonalizatorski zastosowany w Siłach Zbrojnych RP w 2005 roku, nadane przez Szefa Sztabu Generalnego WP w 2006 roku. (za projekt pt. „Automatyzacja procesu tworzenia dokumentacji kartograficznej na podstawie Elektronicznej Mapy Nawigacyjnej zgodnej ze standardem S-57”), Warszawa 2006.

Nagroda i dyplom za zajęcie miejsca wyróżniającego się w konkursie na najlepszy projekt racjonalizatorski zastosowany Jednostkach Wojskowych Marynarki Wojennej w danym roku kalendarzowym 2007, nadane przez Dowódcę Marynarki Wojennej RP w 2008 roku (za projekt pt. „Wykorzystanie uaktualnień Elektronicznej Mapy Nawigacyjnej w procesie tworzenia dokumentacji kartograficznej”), Gdynia 2008.

Nagroda Rektora III stopnia Akademii Marynarki Wojennej za działalność naukowo – badawczą realizowaną w ramach projektu badawczego własnego nr 0T00A00230 pt. „Model trójwymiarowego zobrazowania dna morskiego w okrętowym systemie zobrazowania mapy elektronicznej i informacji” (jako kierownika projektu), Gdynia 2009.

Nagroda Rektorska II stopnia za współudział w realizacji projektu badawczego „Nawigacyjno-hydrograficzne zabezpieczenie działalności na polskich obszarach morskich”, Gdynia 2012.

Nagroda Rektorska III stopnia za pracę pt. „Model wiarygodności i dostępności informacji pozyskiwanej za pośrednictwem automatycznego systemu identyfikacji – AIS”, Gdynia 2013.

Nagroda Naukowa – wyróżnienie, im. Profesora Józefa Urbańskiego za badania nad wiarygodnością informacji dynamicznej przekazywanej za pośrednictwem systemu automatycznej identyfikacji – AIS, Gdynia 2013.

Świerczyński S., Czaplewski K., Guze S.: IMPACT OF ACCURACY OF RADAR DISTANCE MEASUREMENT ON ACCURACY OF POSITION FIXING IN VTS SYSTEMS, Polish Maritime Research, No 3 (99) 2018, Vo l . 2 5, str. 5-13, ISSN: 1233-2585

Praczyk T., Szymak P., Naus K., Pietrukaniec L., Stanisław Hożyń S.: Report on research with biomimetic autonomous underwater vehicle – low level control, Scientific Journal of Polish Naval Academy, 2018, nr 1(212), s. 105-123, ISSN: 0860-889X

Praczyk T., Szymak P., Naus K., Pietrukaniec L., Stanisław Hożyń S.: Report on research with biomimetic autonomous underwater vehicle – navigation and autonomous operation, Scientific Journal of Polish Naval Academy, 2018, nr 2(213), s. 53-67, ISSN: 0860-889

Wcześniejsze

  • Szulc D. Narloch A., „Wpływ wariogramu na wiarygodność modelu 3D w metodzie krigingu”. – Zeszyty Naukowe AMW nr 4/2011, Gdynia 2010 – udział własny 50%.
  • Jankiewicz M., Narloch A., „Stealth – kierunek rozwoju morskiej broni minowej”. – Zeszyty Naukowe AMW nr 170 K/1/2007, strony 299 – 309, Gdynia 2007 – udział własny 50%.
  • Józef Urbański, Dariusz Żołnieruk, Stanisław Radzewicz: Możliwości i sposoby polepszenia jakości metod astronawigacji morskiej za pomocą mikrokomputera. Zeszyty Naukowe AMW nr 1/112/92, Gdynia 1992.
  • Czesław Dyrcz, Wacław Morgaś, Zdzisław Kopacz, Maritime navigation initiatives at EU level, Reports on Geodesy, 2009, nr 2/87, s. [121]-127
  • D. Nowak, „ECDIS – system elektronicznej mapy” Przegląd Morski 04.1998r;
  • D. Nowak, „Podwodne giganty morskie – atomowe okręty podwodne nosiciele rakiet balistycznych” Przegląd Morski 02. 1999r; (współautor . J. Zawadzki);
  • D. Nowak, „Podwodne giganty morskie – atomowe okręty podwodne nosiciele rakiet manewrujących” Przegląd Morski 03. 1999r; (współautor . J. Zawadzki);
  • D. Nowak, „Analiza transformacji układów odniesienia współrzędnych GPS\GLONASS” Zeszyty Naukowe AMW nr 3.1999r;
  • D. Nowak, „Methods of transformation radar pictures in comparative navigation” materiały na XII Międzynarodową konferencję Naukowo – Techniczną zorganizowaną przez Sekcję Nawigacji Komitetu Geodezji PAN i Instytut Nawigacji i Hydrografii Morskiej AMW 2000r (współautor . M. Wąż);
  • D. Nowak, „Analiza niektórych aspektów kartograficznych w Zautomatyzowanych Systemach Dowodzenia MW w odniesieniu do standardów NATO” Zeszyty Naukowe AMW nr 2.2000r.
  • D. Nowak, Selected aspects of meteorological and ballistic fire preparation in polish C4 naval systems. – VIII Sympozjum Wojskowej Techniki Morskiej OBR CTM Gdynia 2001; (współautor B. Jakubowski, M. Adamski);
  • D. Nowak, Wybrane kartograficzne aspekty zobrazowania sytuacji bojowej i nawigacyjnej w ZSyD MW w odniesieniu do sandardów NATO – IX Konferencja Naukowa „Automatyzacja Dowodzenia” Jurata 2001r. (współautor M. Wąż);
  • D. Nowak, Kartograficzne aspekty optymalizacji zobrazowania sytuacji geograficzno – bojowej w ZSyD MW. – ZN AMW II – 2001;
  • D. Nowak, Methods of transformation radar pictures in comparative navigation. – XII Międzynarodowa Konferencja N-T „Rola Nawigacji w Zabezpieczeniu Działalności Ludzkiej na morzu”; AMW Gdynia 2001; (współautor M. Wąż);
  • D. Nowak, Optymalizacja odwzorowania azymutalnego perspektywicznego z dodatnim punktem rzutowania. – ZN AMW II – 2002
  • D. Nowak, Cartographic aspects of imagery information in naval automated command systems. – XIII Międzynarodowa Konferencja N-T „Rola Nawigacji w Zabezpieczeniu Działalności Ludzkiej na morzu”; AMW Gdynia 2002; (współautor P. Soszyński);
  • D. Nowak, Wykorzystanie cyfrowej mapy nawigacyjnej jako elementu składowego ZSyD MW w aspekcie funkcjonujących standardów wymiany danych. – X Konferencja Naukowa „Automatyzacja Dowodzenia” Jelenia Góra 2002;
  • D. Nowak, Układ odniesienia współrzędnych a dokładność w Zautomatyzowanym Systemie Dowodzenia MW. – X Konferencja Naukowa „Automatyzacja Dowodzenia” Jelenia Góra 2002; (współautor B. Jakubowski);
  • D. Nowak, Wektorowa mapa radarowa a zobrazowanie sytuacji nawigacyjnej i bojowej ZSyD MW (cz.1) – ZN AMW I – 2003;
  • M. Wąż, D. Nowak Wektorowa mapa radarowa a komputerowe zobrazowanie sytuacji nawigacyjnej Materiały z VII Konferencji Naukowej „Komputerowe Systemy Wspomagania Nauki, Przemysłu i Transportu” Zakopane 2003.
  • D. Nowak, Symulowana komputerowo rastrowa mapa radarowa dla wybranego wycinka lądu strefy przybrzeżnej. Materiały z VII Konferencji Naukowej „Komputerowe Systemy Wspomagania Nauki, Przemysłu i Transportu” Zakopane 2003.
  • D. Nowak, Standardy wymiany danych w systemie elektronicznej mapy – INFOTEL 1/2004 (współautor R. Trawinski);
  • D. Nowak, Określanie pozycji na morzu – radionawigacja a systemy hiperboliczne – INFOTEL, 4/2004
  • D. Nowak, System elektronicznej mapy jako element składowy ZSyD MW w aspekcie funkcjonujących standardów wymiany danych. Materiały z VIII Konferencji Naukowej „Komputerowe Systemy Wspomagania Nauki, Przemysłu i Transportu” Zakopane 2004.
    Praczyk T., Nowak D., Identification of ships radio stations using Kohonen neural network. – Materiały IV Międzynarodowej Konferencji Naukowo Technicznej – “The part of navigation in support of human activity on the sea”. Gdynia 2004.
  • D. Nowak, The Validation of Ship Direction Indicators Using a GPS – RTK. Materiały z “XI International Scientific and Technical Conference on Maritime Traffic Engineering” Świnoujście 2005.
  • D. Nowak, The vector radar image. Materiały z „VI International Symposium on Navigation” Gdynia 2005.
  • D. Nowak, Interoperacyjność a standardy w ZSYD MW – Przegląd Morski 05.2005r;
  • D. Nowak, Analiza dokładności wyznaczania kierunku przez kompas transduktorowy INI 200 C.PLATH. Prace Naukowe Politechniki Radomskiej, Transport 2005.
  • Praczyk T., Nowak D. Application of bearing and distance trees to characteristic points of the coast identification 12th International Scientific —Technical Conference Marine Traffic Engineering. Conference Proceedings. Świnoujście 2007.
  • Nowak D. Panasiuk A. Situation depiction in operator console of naval command and weapon control system 12th International Scientific —Technical Conference Marine Traffic Engineering. Conference Proceedings. Świnoujście 2007.
  • Nowak D. Wąż M. Navigational aspects of maritime safety in offshore installations areas -windfarms. – Materiały z Konferencji Naukowej LOGITRANS – Szczyrk 2011.

Ciekawostki

Pierwszy statek bezzałogowy

Do niedawna wizja całkowicie automatycznych obiektów poruszających się w naszym świecie dla przeciętnego człowieka była abstrakcją rodem z fantastyki naukowej. Trochę to dziwne, bowiem bezzałogowe obiekty kosmiczne ludzkość uruchamiała już ponad 50 lat temu, zanim ludzie zaczęli latać w kosmos. Można to zrozumieć, jeśli uwzględnić, że dla przeciętnego zjadacza chleba kosmos nadal jest pojęciem abstrakcyjnym.

W ostatnich latach obiekty poruszające się bez załogi na pokładzie stały się codziennością, jednak teraz z kolei są utożsamiane
z zabawkami, które otrzymują dzieci na komunię. Tym czasem wokół nas roi się od przeróżnych obiektów bezzałogowych, głównie
w powietrzu, często pod wodą, czasami na powierzchni wody. Nadal są to obiekty relatywnie niewielkie, jednak do niedawna niewiele osób mogło sobie wyobrazić wielki statek towarowy bez załogi.

Możliwe, że już niedługo i to się zmieni. Rolls-Royce jako lider w badaniach nad rozwojem bezzałogowej żeglugi otrzymał ostatnio dotację od fińskiej agencji innowacji – Tekes na ten cel i przekonuje, że do końca tej dekady (zostało tylko 3 lata) zdalnie sterowane statki będą używane komercyjnie. Przekonuje, że już dziś dostępne są technologie, które umożliwiają stworzenie bezzałogowego
i autonomicznego statku. Projekt Advanced Autonomous Waterborne Applications Initiative (AAWA), prowadzony przez brytyjski koncern wraz z największymi fińskimi uniwersytetami: Tampere University of Technology, VTT Technical Research Centre of Finland Ltd, Åbo Akademi University, Aalto University i University of Turku, służy wykreowaniu rozwiązań służących do stworzenia pierwszej takiej jednostki. Badane są systemy bezpieczeństwa, systemy nawigacji oraz możliwości dostosowania takich statków do obecnych przepisów morskich.

Kontakt