Zakład Urządzeń i Systemów Nawigacyjnych
Katedra Nawigacji i Hydrografii Morskiej
ul. Śmidowicza 69
81-127 Gdynia
tel. 261-262-918
Zakład Urządzeń i Systemów Nawigacyjnych wchodzi w skład Katedry Nawigacji i Hydrografii Morskiej. Jego zadaniem jest prowadzenie działalności dydaktycznej oraz prowadzenie badań naukowych w obszarze nauk stosowanych obejmujących zagadnienia wykorzystywania informacji dla potrzeb bezpieczeństwa nawigacyjnego i ochrony morskiej, infrastruktury nawigacyjnej, transportu oraz sportu i rekreacji.
Zakład od 01.10.2019 r. wchłonął wcześniejszy Zakład Urządzeń nawigacyjnych. Zakład Urządzeń Nawigacyjnych został utworzony w roku 1973 jako komórka organizacyjna nieetatowego Instytutu Nawigacji i Hydrografii Morskiej Wyższej Szkoły Marynarki Wojennej – wówczas nazwany Zakładem Okrętowych Urządzeń Nawigacyjnych.
Po ośmiu latach działalności rozbudowano go o:
W roku 2007 zmieniono jego nazwę na Zakład Systemów Nawigacyjnych i Bezpieczeństwa Morskiego, a po dwóch, kolejnych latach zlikwidowano.
W lutym 2016 roku został reaktywowany jako Zakład Urządzeń Nawigacyjnych, w wyniku reorganizacji Wydziału Nawigacji i Uzbrojenia Okrętowego Akademii Marynarki Wojennej.
Zakładem kierowali m.in.: prof. dr hab. inż. Andrzej Felski, kmdr mgr inż. Jan Pawlak, dr inż. Wacław Morgaś, prof. dr hab. inż. Cezary Specht, dr inż. Mariusz Mięsikowski.
Po 3 latach od wznowienia działalności, Zakład Nawigacji został przekształcony w obecny Zakład Systemów i Urządzeń nawigacyjnych (01.10.2019 r.). Po ośmiu latach na mocy decyzji Rektora –Komendanta AMW Zakład Nawigacji wznowił działalność w wyniku przekształcenia struktury komórek dydaktycznych i naukowych WNiUO w lutym 2016 roku. Poprzednikiem obecnego Zakładu był również Zakład Nawigacji funkcjonujący do 2008 roku. Kierownikami poprzedniego zakładu byli między innymi: kmdr dr hab. inż. Stanisław Kołaczyński, kmdr dr inż. Tadeusz Dąbrowski i kmdr dr inż. Ryszard Meller.
Działalność dydaktyczna Zakładu obejmuje zajęcia ze studentami I i II stopnia wojskowych studiów stacjonarnych, cywilnych studiów stacjonarnych i niestacjonarnych oraz studiów podyplomowych realizowanych na Wydziale Nawigacji i Uzbrojenia Okrętowego AMW. Do zajęć tych należą przedmioty:
Działalność dydaktyczna byłego zakładu urządzeń nawigacyjnych obejmuje zajęcia na I i II stopniu studiów stacjonarnych i niestacjonarnych na kierunku nawigacja, studiach podyplomowych oraz kursach kwalifikacyjnych STCW działu pokładowego, prowadzone w ramach przedmiotów:
Pracownicy zakładu opracowali wiele podręczników:
Felski A., Okrętowe urządzenia nawigacyjne. Eksploatacja okrętowego odbiornika satelitarnego systemu nawigacyjnego, WSMW, Gdynia 1983. | |
Felski A., Pomiar prędkości okrętu, AMW, Gdynia 1998. | |
Felski A., Urbański J., Satelitarne systemy nawigacji i bezpieczeństwa żeglugi, AMW, Gdynia 1997. | |
Felski A., Urządzenia nawigacyjne. Materiały pomocnicze dla studentów II roku nawigacji DSW, Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2011. | |
Felski A., Jaskólski K., Okrętowe urządzenia nawigacyjne. Przewodnik do zajęć laboratoryjnych (złożony do druku), AMW, Gdynia 2016. | |
Jaskólski K., Availability and integrity model of Automatic Identification System (AIS) Information, Munich, GRIN Publishing GmbH, ISBN: 978-3-656-70789-9, Munich 2014. | |
Kopacz Z., Urbański J., Radionawigacyjne systemy hydrograficzne, WSMW, Gdynia 1981. | |
Kopacz Z., Urbański J., Wykorzystanie systemów radionawigacyjnych w hydrografii morskiej, Cz. A i B, AMW, Gdynia 1989. | |
Orenowicz W., Okrętowe urządzenia nawigacyjne, Cz. 1, WSMW, Gdynia 1982. | |
Orenowicz W., Dewiacja kompasu magnetycznego, WSMW, Gdynia 1979. | |
Posiła J., Szybka P., Magnetyzm Ziemi, okrętu, kompas magnetyczny, kompensacja i określanie dewiacji, AMW, Gdynia 2006. | |
Posiła J., Mięsikowski M., Kompas żyroskopowy z korekcją zewnętrzną (GKU-2), AMW, Gdynia 2006. | |
Posiła J., Szybka P., Klasyczne kompasy żyroskopowe z korektą wewnętrzną, AMW, Gdynia 2006. | |
Urbański J., Kopacz Z., Posiła J., Wykorzystanie systemów nawigacyjnych, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk 1978. | |
Urbański J., Kopacz Z., Wyznaczanie stref działania i stref dokładności systemów nawigacyjnych, WSMW, Gdynia 1975. | |
Urbański J., Kopacz Z., Zasady wystawiania i kalibracji radionawigacyjnych systemów hydrograficznych, WSMW, Gdynia 1981. | |
Felski A., Jaskólski K., Navigational Instruments (podręcznik), PNA, Gdynia 2018. ISBN: 978-83-948860-9-7 | |
Żołnieruk D.: Astronawigacja, cz. 1. Wprowadzenie do astronawigacji. Pomoce astronawigacyjne. Wydawnictwo Akademickie AMW, Gdynia 2008. Podręcznik akademicki, wydanie II, poprawione i uzupełnione. | |
Żołnieruk D.: Latitude and Longitude Fixes In Small Boat Navigation. Materiały na I Sympozjum Nawigacyjne. Wyższa Szkoła Morska, Gdynia 1995. | |
Żołnieruk D., Tadeusz Dąbrowski: Nieścisłości przyjętych metod określania odległości z pomiaru kąta pionowego znaku nawigacyjnego. Materiały na I Sympozjum Nawigacyjne. Wyższa Szkoła Morska, Gdynia 1995. | |
Żołnieruk D.: Materiały dydaktyczne z astronawigacji dla słuchaczy kursu oficerów pokładowych III klasy. INiHM AMW, Gdynia 1999. | |
Żołnieruk D.: Refleksje nad „Nową metodą określania pozycji astronomicznych z zastosowaniem kalkulatorów programowalnych”. Przegląd Morski nr 4/1995, Gdynia 1995. |
Lista publikacji
Zobacz listę publikacji: https://nawigacja.gdynia.pl/o-instytucie/nauka/publikacje/publikacje-zaklad-urzadzen-i-systemow-nawigacyjnych/
Wykonane projekty badawcze
Projekt badawczy zlecony przez Urząd Morski w Gdyni, Dedykowana mapa elektroniczna obszarów morskich RP dla celów nadzoru ruchu morskiego przez administrację morską, AMW, Gdynia 2002–2003.
Projekt badawczy własny nr 0 T00A 002 30, Model trójwymiarowego zobrazowania dna morskiego w okrętowym systemie zobrazowania mapy elektronicznej i informacji, AMW, Gdynia 2005–2008.
Projekt badawczy zlecony przez firmę Asseco Poland SA, Algorytm symulacji pozycji jednostki – prognozowanie pozycji jednostek pływających na podstawie szczątkowych danych nawigacyjnych, rozwiązanie wdrożone w dwóch państwach europejskich basenu Morza Śródziemnego w 2014.
Praca statutowa, Badanie ruchu statków z wykorzystaniem systemu automatycznej identyfikacji, AMW, Gdynia 2010–2014.
Wynalazki, wzory użytkowe i przemysłowe
Automatyzacja procesu generowania profili sondażowych, wdrożono w Akademii Marynarki Wojennej, Gdynia 2004.
Programowa implementacja globalnego modelu geoidy EGM96, wdrożono w Akademii Marynarki Wojennej, Gdynia 2005.
Koncepcja trójwymiarowego zobrazowania kształtu dna morskiego na podstawie Elektronicznej Mapy Nawigacyjnej i jej implementacja komputerowa, wdrożono w Marynarce Wojennej, Gdynia 2005.
Automatyzacja procesu tworzenia dokumentacji kartograficznej na podstawie Elektronicznej Mapy Nawigacyjnej zgodnej ze standardem S-57, wdrożono w Marynarce Wojennej, Gdynia 2006.
Konwertowanie Elektronicznej Mapy Nawigacyjnej zgodnej ze standardem S-57 do plików typu mif i mid dedykowanych Systemowi Informacji Geograficznej MapInfo, wdrożono w Akademii Marynarki Wojennej, Gdynia 2006.
Sposób kodowania i transportu danych w Systemie Automatycznej Identyfikacji Statków – AIS, zgłoszenie patentowe, Gdynia 2007.
System monitorowania ruchu jednostek pływających, wdrożono w Akademii Marynarki Wojennej, Gdynia 2011.
Generator sygnałów rozgłoszeniowych TCP/IP wraz z modułem ich odbioru dla systemu monitorowania ruchu jednostek pływających, wdrożono w Akademii Marynarki Wojennej, Gdynia 2012.
Generator numerycznego modelu dna morskiego, wdrożono w Akademii Marynarki Wojennej, Gdynia 2014.
The method of removing interference, and circuit for removing interference in the GNSS system. Zgłoszenie patentowe nr 15460105.8/15460105, Gdynia 2015.
Nagrody za działalność naukową
Nagroda Wojewody Pomorskiego na Międzynarodowej Wystawie Wynalazków „Innowacje 2003” za „System Map Elektronicznych dla Centrum Bezpieczeństwa Morskiego”, Gdańsk 2003.
Nagroda i dyplom za zajęcie miejsca wyróżniającego w konkursie na najbardziej wartościowy projekt racjonalizatorski i na najbardziej wartościowe opracowanie teoretyczne, niebędące projektem racjonalizatorskim przydatne dla MW (za projekt pt. „Komputerowe wspomaganie generalizacji obiektów geometrycznych zawartych w Elektronicznej Mapie Nawigacyjnej”), Gdynia 2003.
Nagroda i dyplom za zajęcie I miejsce w konkursie na najbardziej wartościowy projekt racjonalizatorski i na najbardziej wartościowe opracowanie teoretyczne, niebędące projektem racjonalizatorskim przydatne dla MW (za projekt pt. „Koncepcja trójwymiarowego zobrazowania dna morskiego na podstawie Elektronicznej Mapy Nawigacyjnej”), Gdynia 2004.
Nagroda i dyplom za zajęcie VI miejsca w konkursie na najlepszy projekt racjonalizatorski zastosowany Jednostkach Wojskowych Marynarki Wojennej w danym roku kalendarzowym 2004, nadane przez Dowódcę Marynarki Wojennej RP w 2005 roku (za projekt pt. „Automatyzacja wykreślania planszetów nawigacyjnych”), Gdynia 2005.
Nagroda i dyplom za zajęcie I miejsca w konkursie na najlepszy projekt racjonalizatorski zastosowany Jednostkach Wojskowych Marynarki Wojennej w danym roku kalendarzowym 2005, nadane przez Dowódcę Marynarki Wojennej RP w 2006 roku (za projekt pt. „Automatyzacja procesu tworzenia dokumentacji kartograficznej na podstawie Elektronicznej Mapy Nawigacyjnej zgodnej ze standardem S-57”), Gdynia 2006.
Nagroda i wyróżnienie w ogólnopolskim konkursie na najlepszy projekt racjonalizatorski zastosowany w Siłach Zbrojnych RP w 2005 roku, nadane przez Szefa Sztabu Generalnego WP w 2006 roku. (za projekt pt. „Automatyzacja procesu tworzenia dokumentacji kartograficznej na podstawie Elektronicznej Mapy Nawigacyjnej zgodnej ze standardem S-57”), Warszawa 2006.
Nagroda i dyplom za zajęcie miejsca wyróżniającego się w konkursie na najlepszy projekt racjonalizatorski zastosowany Jednostkach Wojskowych Marynarki Wojennej w danym roku kalendarzowym 2007, nadane przez Dowódcę Marynarki Wojennej RP w 2008 roku (za projekt pt. „Wykorzystanie uaktualnień Elektronicznej Mapy Nawigacyjnej w procesie tworzenia dokumentacji kartograficznej”), Gdynia 2008.
Nagroda Rektora III stopnia Akademii Marynarki Wojennej za działalność naukowo – badawczą realizowaną w ramach projektu badawczego własnego nr 0T00A00230 pt. „Model trójwymiarowego zobrazowania dna morskiego w okrętowym systemie zobrazowania mapy elektronicznej i informacji” (jako kierownika projektu), Gdynia 2009.
Nagroda Rektorska II stopnia za współudział w realizacji projektu badawczego „Nawigacyjno-hydrograficzne zabezpieczenie działalności na polskich obszarach morskich”, Gdynia 2012.
Nagroda Rektorska III stopnia za pracę pt. „Model wiarygodności i dostępności informacji pozyskiwanej za pośrednictwem automatycznego systemu identyfikacji – AIS”, Gdynia 2013.
Nagroda Naukowa – wyróżnienie, im. Profesora Józefa Urbańskiego za badania nad wiarygodnością informacji dynamicznej przekazywanej za pośrednictwem systemu automatycznej identyfikacji – AIS, Gdynia 2013.
Świerczyński S., Czaplewski K., Guze S.: IMPACT OF ACCURACY OF RADAR DISTANCE MEASUREMENT ON ACCURACY OF POSITION FIXING IN VTS SYSTEMS, Polish Maritime Research, No 3 (99) 2018, Vo l . 2 5, str. 5-13, ISSN: 1233-2585
Praczyk T., Szymak P., Naus K., Pietrukaniec L., Stanisław Hożyń S.: Report on research with biomimetic autonomous underwater vehicle – low level control, Scientific Journal of Polish Naval Academy, 2018, nr 1(212), s. 105-123, ISSN: 0860-889X
Praczyk T., Szymak P., Naus K., Pietrukaniec L., Stanisław Hożyń S.: Report on research with biomimetic autonomous underwater vehicle – navigation and autonomous operation, Scientific Journal of Polish Naval Academy, 2018, nr 2(213), s. 53-67, ISSN: 0860-889
Wcześniejsze
Pierwszy statek bezzałogowy
Do niedawna wizja całkowicie automatycznych obiektów poruszających się w naszym świecie dla przeciętnego człowieka była abstrakcją rodem z fantastyki naukowej. Trochę to dziwne, bowiem bezzałogowe obiekty kosmiczne ludzkość uruchamiała już ponad 50 lat temu, zanim ludzie zaczęli latać w kosmos. Można to zrozumieć, jeśli uwzględnić, że dla przeciętnego zjadacza chleba kosmos nadal jest pojęciem abstrakcyjnym.
W ostatnich latach obiekty poruszające się bez załogi na pokładzie stały się codziennością, jednak teraz z kolei są utożsamiane
z zabawkami, które otrzymują dzieci na komunię. Tym czasem wokół nas roi się od przeróżnych obiektów bezzałogowych, głównie
w powietrzu, często pod wodą, czasami na powierzchni wody. Nadal są to obiekty relatywnie niewielkie, jednak do niedawna niewiele osób mogło sobie wyobrazić wielki statek towarowy bez załogi.
Możliwe, że już niedługo i to się zmieni. Rolls-Royce jako lider w badaniach nad rozwojem bezzałogowej żeglugi otrzymał ostatnio dotację od fińskiej agencji innowacji – Tekes na ten cel i przekonuje, że do końca tej dekady (zostało tylko 3 lata) zdalnie sterowane statki będą używane komercyjnie. Przekonuje, że już dziś dostępne są technologie, które umożliwiają stworzenie bezzałogowego
i autonomicznego statku. Projekt Advanced Autonomous Waterborne Applications Initiative (AAWA), prowadzony przez brytyjski koncern wraz z największymi fińskimi uniwersytetami: Tampere University of Technology, VTT Technical Research Centre of Finland Ltd, Åbo Akademi University, Aalto University i University of Turku, służy wykreowaniu rozwiązań służących do stworzenia pierwszej takiej jednostki. Badane są systemy bezpieczeństwa, systemy nawigacji oraz możliwości dostosowania takich statków do obecnych przepisów morskich.